donderdag 26 april 2012

Beeld (3D) beschouwen met de klas

Ik zou dit beeld gebruiken bij mij beeldende vorming les. Ik zou deze vragen stellen:
1.      Wie heeft dit al een keer gezien? Sommige kinderen zullen dit gezien hebben of kennen dit omdat er een kans is dat je boeddhistische kinderen in de klas hebt. Maar andere kinderen kunnen dit ook kennen. Ze zullen zeggen dat dit een god is.
2.      Wie weet waar je dit kan vinden? In een winkel, in China, in India. Ik zal vertellen dat dit beeld in China staat. En dat het een belangrijk beeld is voor het boeddhisme
3.      Wie weet hoe dit beeld heet? Sommige kinderen zullen weten dat dit een boeddha is. Vooral als je kinderen die bekend zijn met die cultuur in je klas hebt.
4.       Wat valt je op aan de houding van de boeddha? De kinderen kunnen zeggen dat hij zit, zijn hand opsteekt, lange oren heeft en misschien dat er iets op zijn buik zit.
5.      Wat zie je op de buik staan? Nadat de kinderen hebben gezegd dat er iets op zijn buik zit kan ik inzoomen en ze vragen wat er op zijn buik staat. Waarschijnlijk herkennen ze een soort kruis. En sommige zullen zien dat het een hakenkruis is.
6.      Wat betekend dat hakenkruis? Nadat de kinderen hebben gezien dat het een hakenkruis is, zullen ze het combineren met de Duitsers. Ze zullen dus met veel vragen komen. Ik zal vertellen dat het het belangrijkste symbool is in het boeddhisme en dat het een swastika heet.
7.      Waarom houd hij zijn hand omhoog denk je? De kinderen zullen eerst zeggen dat hij zwaait. Misschien dat er ook kinderen zijn die weten dat je zo zegent. Of de kinderen denken dat ze het voor de lol hebben gedaan. Ik zal vertellen dat hij inderdaad zegent. De boeddha is wijs en een geleerde. Hij word gezien als een god. Daarom kan hij dus zegenen. En hij zegent iedereen die bij het beeld komt.
8.      Wat als hij zijn hand naar beneden had? Ze zullen dit een moeilijke vraag vinden omdat er nogal veel symbolisme in voor komt. Maar misschien bedenken ze zich dat het anders anders zou zijn, dat het dan niks zou betekenen. Ik vertel dat het dan niks of iets anders betekend. Maar dan is het beeld minder belangrijk voor de plek.
9.      Wat als het beeld klein zou zijn? Waarschijnlijk zullen ze na het vorige antwoord zelf al zeggen dat het dan minder belangrijk is. Hij is dan klein en valt niet zo veel meer op. Dat klopt, maar ik zal toch vertellen dat er ook kleinere beelden zijn die eigenlijk net zo belangrijk zijn als de grote. Maar de grote lijken natuurlijk belangrijker.
10.  Dus waarom zou dit een belangrijk beeld zijn? De kinderen die goed hebben geluisterd en goed alles hebben onthouden zullen vast al de antwoorden herhalen en vertellen dat het komt omdat het groot is, een god is en belangrijk voor het geloof. En dat klopt natuurlijk!
Nadat ik het beeld met de klas heb beschouwd kan ik nog andere beelden van boeddha's laten zien. Zo kunnen ze zien dat er nog verschillende boeddha's zijn met verschillende betekenissen. En zal hun misschien opvallen dat ze niet allemaal zo groot zijn.
Kelsey

Geen opmerkingen:

Een reactie posten